Friday, May 2, 2014

Hoh!!!

As salam dan selamat sejahtera semua.

Alang2 teringat, so aku amik kesempatan untuk menaip dan meluah serta bertanya pendapat. Aku selalu tekankan pada diri aku supaya selalu gunakan resmi padi "semakin berisi semakin tunduk ke bumi" Ya Allah humble betul sifat tu. tak perlu nak mendada untuk menunjukkan kecantikan dan kepandaian.

Aku bukan apa...aku bengang dan sedih dengan apa yang aku lihat sejak akhir2 ni. Aku kan ada ckp or citer kat sebelum2 ni yang aku ada adik masuk U yang ngah belajar. So aku selalu la g teman dia...amik dia dan hantar dia. Aku tak nak la bg tau U mana. Tapi cukupla sekadar aku katakan dia masuk U. Aku bukan nak cerita pasal dia. Aku nak cerita pasal tatasusila pelajar skrg. Aku tak kata student dulu bagus..tapi aku rasa student dulu lagi banyak hormatnya pada org tua or lebih tua. Student sekarang ni..aku rasa lebih sudu dari kuah.*harta mak pak..tapi berlagak mcm harta tu dia peroleh dari hasil titik peluh dia.

Aku tngk sekarang ni..ramai student yg bawak kete. Aku dulu pun bawak..tapi kancil je la. Skrg ni ada yang bawak WW Polo, BMW dan yang seangkatan dengannya la. *Pergh...aku idam dari kecik tapi sampai tuwer ni tak dpt nak merasa lagi. Takpe la..belum rezeki.. Aku tak kesah mereka nak bwk kete apa sekalipun. Tapi..yang aku kesahkan ialah..mana sifat seorang pelajar melayu yang dahagakan ilmu yg diberkati. MANA!! Bawak kete mcm jalan tu dia sorang je lalu. Bawak kete time hujan lajuuuu jer sampai yg jalan kaki tu lencun kene simbahan air dr kereta nya. Tiada lagi sifat tolak ansur ketika memandu. Sedih..

Memang betul ungkapan ayat, siapa cepat dia dapat. Ker...siapa cepat dia Mendapat! Tapi aku rasa skrg ni lagi elok guna pepatah..sikit sama di rasa berat sama di jinjing. Nak tau sebab apa? Sebab...kete dah bnyk dan jalan dah tak mampu tanggung..so..sikit sama merasa jgn la siapa cepat dia Mendapat! Memang skrg ko mampu pakai kete tu sbb mak pak ko belikan. Apa ko ingat yang jalan kaki sekarang tak kan dapat beli kete sama mcm ko pakai..tolongla..ntah2 lagi besar dr apa yang ko pakai. contoh kete Tank ker...ko ada?? Jangan berlagak..be HUMBLE..tak rugi. sama2 untung.

Kalau kat U..kompem2 org akan panggil ko pelajar,  dan akan di cop pelajar walaupun ko Lect. So..bawak identiti pelajar yg bersih. Bukan ko hitam kan lagi perspektif org kat pelajar U mcm ko. Make sure bawak kete ikut peraturan dan bukan ikut perasaan.. Make sure..muka ko tu sentiasa senyum dan bukannya memasam.. Make sure hormat org lain, baru org hormat ko.. Make sure ada perasaan syukur atas kurniaan Allah yang ada..barulah setiap apa yang aku sebut tu ko ada. Jangan mendabik dada atas kejayaan yang ko baru bayangkan tapi belum perolehinya.. Panjang lagi pembelajaran ko..walaupun umur ko dah 80tahun.. sama la mcm aku..InsyaAllah..

ok la blogsblow, kene out. Ada perasaan marah terselit kat hati aku ni. Stress kalau jumpa org mcm ni. Perasan dia bagus..tapi sebenar nya sama mcm yg lain..*peringatan utk didi sendiri juga.  

No comments:

Post a Comment